ΘΕΜΑ: Ο ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ. -- ΟΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ;
Στο περιοδικό PATRIA, του Σεπτ.- Οκτ.2011, που κυκλοφορεί στα περίπτερα κατέχει περίοπτη θέση η συνέντευξη του σκηνοθέτη Νίκο Κούνδουρου στον Γιώργο Πισσαλίδη. Η συνέντευξη αποτελεί έκπληξη αλλά και πρωτοτυπία σήμερα στη Δύση του Μεταπολιτευτικού Καθεστώτος και αξίζει να την διαβάσουμε, γιατί ο Κούνδουρος δεν είναι τυχαίος και έχει απασχολήσει την επικαιρότητα κατά το παρελθόν σε πολλά και σημαντικά εθνικά και κοινωνικά θέματα. Εμείς σας παρουσιάζουμε αυτούσια αποσπάσματα με τις απόψεις του σημαντικού σκηνοθέτη, και τούτο το κάνουμε για τους εξής λόγους: 1) Nα μην θεωρηθούμε διαστρεβλωτές και προπαγανδιστές…και 2) Να βγάλετε εσείς τα χρήσιμα συμπεράσματά σας.
Α. « 1922» ΜΙΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΤΑΙΝΙΑ.
1) ΕΡΩΤΗΣΗ: Πού βασίζεται η ταινία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βασίστηκε κατ’ αρχήν στο οδοιπορικό του Ηλία Βενέζη με το ίδιο θέμα (σ.σ.εννοεί το «Νούμερο 31328») από όπου κράτησα όλο το βιβλίο. Εκεί είδα ότι ο Βενέζης μέσα στον καημό του και το λυρικό του μεράκι είχε μια τρυφερότητα και καλά έκανε, στον τρόπο που περιέγραφε την φρίκη. Αλλά τέτοια φρίκη και τρυφερότητα δεν πήγαινε και τόσο καλά. Εξαφάνισα λοιπόν την τρυφερότητα από το βιβλίο και κράτησα την φρίκη.
2) ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει όμως ένας ηρωισμός των Ελλήνων στην ταινία που δεν υπάρχει στο βιβλίο του Βενέζη. Παραδείγματος χάριν στην σκηνή που ο Τούρκος τους λέει ποιος θα πιεί από το πηγάδι και τους σκοτώνει έναν - έναν.
AΠΑΝΤΗΣΗ: ΄Εχεις δίκιο. Εγώ συμφωνώ μαζί σου. Προσπάθησα με νύξεις, γιατί δεν ήθελα να κάνω μια ηρωική ταινία…
3) EΡΩΤΗΣΗ:Γιατί όχι ηρωική;
AΠΑΝΤΗΣΗ: ΄Ελα ντε. Γιατί όχι; Δεν φοβήθηκα την λογοκρισία. Την αλήθεια φοβήθηκα.΄Όταν ξαναδείς την ταινία καμιά φορά θα δεις πως αντιμετωπίζω το «Έλληνας-Τούρκος», το «Τούρκος-Έλληνας» κάθε λίγο. Μπορείς να πεις ότι αντιμετωπίζω τους Τούρκους με γενναιοδωρία.
4) ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι εννοείτε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δηλαδή δεν είναι ο καλός και ο κακός. Είναι ο νικητής και ο ηττημένος. ΄Εχει τεράστια διαφορά.
5) ΕΡΩΤΗΣΗ: Πάντως στην ταινία υπάρχουν συγκλονιστικές σκηνές που δείχνετε όλη την σκληρότητα των Τούρκων. Όπως στην σκηνή που ο Τούρκος κόβει τους όρχεις του Έλληνα και φωνάζει «η Τουρκία στους Τούρκους».
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το θυμάσαι βλέπω. Δεν ήθελα να το ισοπεδώσω. Αυτή είναι μια σκηνή που επέτρεψα στο σενάριο, όπως και την σκηνή που ο ιππέας σκοτώνει τους Αρμένηδες. Το ίδιο φαίνεται στην νεαρή κοπέλα (ο ρόλος της Ελεονόρας Σταθοπούλου) και της μαμάς της, αλλά και την Τουρκάλα υπηρέτρια, που τους επιστρέφει την οργή τους καταδίδοντας τον αδελφό της κοπέλας. Υπάρχει μια νύξη συνεχώς. Δεν ήθελα να κάνω μια ταινία ερμαφρόδιτη, και δεν ήταν. Απόδειξη ότι εξόργισε την Αριστερά, η οποία την έβρισε από διακόσιες πλευρές.
6) ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς χαρακτήρισε η Αριστερά το « 1922»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πρώτα από όλα την κατηγόρησε για σωβινισμό. Για αυτούς ήταν μια ταινία σοβινιστική και δεν επιτρέπεται ένας αριστερός διανοούμενος, δηλαδή εγώ, να έχει αυτήν τη θέση.
7) ΕΡΩΤΗΣΗ: Δηλαδή όποιος έχει μια διαφορετική άποψη από την διεθνιστική στάση της Αριστεράς, πρέπει να στήνεται στα τρία μέτρα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι αυτή η στείρα αριστερή αντιμετώπιση που επιτίθεται σε ότι δεν βολεύει τα διάφορα ΚΚΕ.
8) ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα ήθελα να μου πείτε για την απαγόρευση της ταινίας. Γιατί από ότι ξέρω απαγορεύτηκε και επί Ν.Δ. και ΠΑ.ΣΟ.Κ.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι. Απαγορεύτηκε από την δεξιά κυβέρνηση. Γιατί άμα ήλθε στην εξουσία το ΠΑ.ΣΟ.Κ, ήταν ο υπουργός ο Καψής και την απελευθέρωσε.
9) ΕΡΩΤΗΣΗ: Μισό λεπτό. Επί ΠΑ.ΣΟ.Κ, ήταν να προβληθεί και το «1922» σε ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ στην Ουγγαρία, και την τελευταία στιγμή επεμβαίνει ο Έλληνας πρέσβης και απαγορεύεται η προβολή της ταινίας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μάλιστα.
10) ΕΡΩΤΗΣΗ: Τελικά επεμβαίνει ο Καψής και την απελευθερώνει.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι. Ο Καψής επεμβαίνει αργότερα. Η ταινία απαγορεύθηκε.
11) ΕΡΩΤΗΣΗ: Δηλαδή απαγορεύτηκε και επί Παπανδρέου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι. Απαγορεύτηκε μέσω πρεσβευτών, του Έλληνα και του Τούρκου πρεσβευτή στην Βουδαπέστη.
12) ΕΡΩΤΗΣΗ: Αληθεύει ότι το «1922» έχει απαγορευθεί διαπαντός να προβληθεί στην Θράκη;
13) ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Καψής την απελευθέρωσε.
14) ΕΡΩΤΗΣΗ: Εγώ ξέρω ότι απελευθερώθηκε επί Καψή, αλλά έχει απαγορευθεί να προβάλλεται στην Θράκη.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Α, Μπράβο! ΄Εχεις δίκιο σε αυτό.Το είχα ξεχάσει. Απαγορεύτηκε στην Θράκη και όπου υπάρχουν μωαμεθανοί. Η ταινία λευτερώθηκε εκτός από την Θράκη, όπως σωστά είπες. Πρέπει να σου πω ότι η στάση απέναντι στην ταινία ήταν αρνητική και μόνο με την απαγόρευση έκανε τον κόσμο να έχει θετική στάση. Προβλήθηκε σε 32 κινηματογράφους και όλο κάθε λίγο θα την δεις να παίζεται σε ακριτικά νησιά.
B. «ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΡΕΠΟΥΣΗ ΥΠΗΡΞΕ ΜΙΑ ΑΝΑΤΡΙΧΙΑΣΤΙΚΗ ΕΘΝΙΚΗ ΚΑΚΟΗΘΕΙΑ»
1) ΕΡΩΤΗΣΗ: Θυμάμαι ότι το «Πρώτο Θέμα» διένειμε το «1922» σε μια περίοδο που υπήρχε η διαμάχη για το βιβλίο της Ρεπούση. Εσείς τι γνώμη έχετε για το βιβλίο της Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού, που μιλάει για «συνωστισμό στην Σμύρνη»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι μια ανατριχιαστική εθνική κακοήθεια. ΄Αμα το διάβασα, γιατί μου το φέρανε φίλοι και μου είπαν « Διάβαστο», έμεινα άναυδος τελείως.Πήγα και είδα την Υπουργό Παιδείας, την Γιαννάκου και της είπα: « Δεν ντρέπεσαι κυρία υπουργίνα; Kράτος είναι αυτό;»΄Ημουν άγριος και χυδαίος από την αγανάκτησή μου. « Δεν ντρέπεσαι να ισχυρίζεσαι ότι κάθεσαι στην καρέκλα και διαχειρίζεσαι εξουσία σε βάρος των Ελλήνων»; Mου λέει: « Μα τι είναι αυτά που λέτε;». « Είναι έτσι, όπως το λέω. Ορίστε το βιβλίο».Και της το δίνω. « Πιστεύετε ότι δεν το έχω διαβάσει;» « Όχι, αλλά αν το έχετε διαβάσει είναι ακόμα χειρότερο γιατί είστε κατάπτυστη». « Μα πως μου μιλάτε έτσι» μου κάνει. «Παρόλο που είστε γυναίκα και ως εξ’ ορισμού πρέπει να σας σέβομαι, δεν σας σέβομαι καθόλου». Πιστεύω ότι την κυρία Ρεπούση πρέπει να την στείλουν σε καμία βραχονησίδα. Είναι αφάνταστη η χυδαιότητα αυτής της γυναίκας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου