TΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΑΡΟΥΦΑ
δικηγόρου, συγγραφέα,
πρώην προέδρου του ΔΣΘ
«Ο Παππούς μου
ήταν Βλάχος και είχε Ελληνικό επίθετο… Το 1912 το Μοναστήρι το πήραν οι
Σέρβοι κι έτσι αναγκασθήκαμε να κάνουμε το επίθετο να λήγει σε
''ιβιτς''. Το 1941 που ήρθαν οι Βούλγαροι το κάνανε να λήγει σε ''εφ''
και το 1944 που έκανε ο Τίτο κράτος με το όνομα ''Μακεδονία'' το κάνανε
να λήγει σε ''εφσκυ''… Ετσι, η οικογένειά μου άλλαξε επίθετο τρεις φορές
σε έναν αιώνα…».
Αυτή ήταν η
-με δόση χιούμορ- απάντηση ελληνικής καταγωγής δικηγόρου από το
Μοναστήρι, όταν τον ρώτησα για τη ρίζα του επωνύμου του πριν από μερικές
μέρες που βρέθηκα στο Μοναστήρι, συνοδεύοντας -ως δικηγόρος- πετυχημένο
Ελληνα επιχειρηματία που ξένη πολυεθνική του ανέθεσε την αντιπροσωπεία
προϊόντων της και για τη FYROM.
Το Μοναστήρι,
με 110.000 περίπου κατοίκους, έχει 5% Αλβανούς, βλαχόφωνους που
διαπρέπουν στα επιστημονικά επαγγέλματα (το 15% των δικηγόρων της πόλης
είναι βλαχόφωνοι) και διατηρούνται αναπαλαιωμένα αρκετά κτίρια που
ανήκαν σε Ελληνες πριν από το 1912. Εχει και τρία φροντιστήρια Ελληνικής
Γλώσσας, γιατί υπάρχει ενδιαφέρον για την εκμάθησή της από νέους και με
την ελπίδα πρόσληψής τους σε επιχειρήσεις Ελλήνων που
δραστηριοποιούνται εκεί.
Εχω ξαναπάει
στο Μοναστήρι, όπως και σε άλλες πόλεις της FYROM, ενώ είχα την τύχη,
και ως πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, την περίοδο
2005-2008, να γνωρίσω ανθρώπους από τον επιστημονικό χώρο, να αποκτήσω
επαφή με πληθυσμούς ελληνικής καταγωγής, να μιλήσω σε συνέδρια όπου
συνάντησα πολιτικούς τους αλλά και τον Κ. Γκλιγκόροφ (στη γιορτή για τα
50 χρόνια της ίδρυσης του δικηγορικού τους συλλόγου, το Μάιο του 2005,
σε αίθουσα του Κοινοβουλίου τους, ήμουν ο μόνος από 23 ξένες
αντιπροσωπείες που στο χαιρετισμό τους ανέφερα ως FYROΜ -και φυσικά δεν
τους άρεσε).
Σήμερα υπάρχει
εμφανής οικονομική κρίση και τεράστια ανεργία, με το μέσο μισθό στα 300
ευρώ, αλλά με επάρκεια προϊόντων και επενδυτικό ενδιαφέρον. Υπάρχουν
μετριοπαθείς άνθρωποι με γνώση Ιστορίας, που γελούν με την τοποθέτηση
αγαλμάτων του Αλεξάνδρου και του Φιλίππου στις πλατείες. Αλλά αυτοί
αποτελούν μειοψηφία και, όπως μου ανέλυε φίλος, η ηγεσία των Σκοπίων δεν
τοποθετεί αγάλματα για να τα αποσύρει στο πλαίσιο κάποιας συμφωνίας.
Τοποθετεί τα αγάλματα: α) γιατί θέλει οι σημερινοί νέοι να μεγαλώσουν με
αυτά, θεωρώντας τα κομμάτι της ιστορίας τους, β) για να κόψει τον
ομφάλιο λώρο με Βουλγαρία (όπως οραματιζόταν από το 1903 ο Μισίρκοφ) και
γ) για να δημιουργήσει αίσθημα περηφάνιας στους πολίτες της FYROM...
έστω και με κλεμμένους ήρωες και ιστορία.
Υπενθυμίζω
ότι η Βουλγαρία, αναπτύσσοντας επιτυχώς πολιτική «εκβουλγαρισμού», έχει
χορηγήσει βουλγαρική υπηκοότητα σε περίπου 80.000 Σλάβους (η αλήθεια
είναι ότι αρκετοί τη ζητούν για να αποκτήσουν ταυτότητα χώρας - μέλους
της ΕΕ), με στόχο να δημιουργήσει βουλγαρική συνείδηση σε τμήμα του
πληθυσμού, ενώ, σε ό,τι αφορά τον αλβανικό πληθυσμό, με όσους συζήτησα
όλοι τους, μετριοπαθείς και εθνικιστές, συμφωνούν στην αντιπάθεια προς
τους Αλβανούς…
Το ερώτημα είναι τι κάνει η Ελλάδα… Η απάντηση
είναι: λίγα πράγματα... σχεδόν τίποτα (εκτός από κάποια σωματεία που
στηρίζουν φροντιστήρια Ελληνικής Γλώσσας). Δεν έχει νόημα να εξειδικεύσω
αυτό το «τίποτα», ούτε αυτά που έπρεπε να γίνουν και δε γίνονται (σε
ανύποπτο χρόνο έχουν αναφερθεί αρμοδίως αλλά χωρίς αποτέλεσμα).
Οι νέοι της
FYROM, παρά την πλύση εγκεφάλου περί «ενδόξου μακεδονικού παρελθόντος»,
μάλλον θα αποδέχονταν μια ονομασία γεωγραφικού προσδιορισμού για να
προχωρήσει η ένταξη στην ΕΕ, με τα οφέλη που συνεπάγεται αυτή. Η
«μακεδονοποίηση» με τα αγάλματα που προανέφερα θέλει να ανακόψει αυτήν
την τάση, αλλά και να σκεπάσει τις βουλγαρικές ρίζες.
Στα Σκόπια δεν
αλλάζουν μόνο τα επώνυμα δυο και τρεις φορές σε έναν αιώνα, αλλά
συνεχίζεται και εντείνεται η προσπάθεια κατασκευής έθνους με ιστορία και
ήρωες κλεμμένους από Ελλάδα και Βουλγαρία, κι έτσι έχουμε πράξεις που
συνιστούν έγκλημα κατ' εξακολούθηση κατά της ιστορίας της ανθρωπότητας.
Πηγη : http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=36&artid=193314
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου