ΠΟΙΕΣ είναι οι πλέον πενόμενες
επιχειρήσεις σήμερα στην Ελλάδα; Οι... τράπεζες! Φυσικά, η απάντηση αυτή
μόνο γέλια μπορεί να προκαλέσει. Ομως, δεν μπορεί αλλιώς να εξηγηθεί το
γεγονός ότι αυτές οι επιχειρήσεις δεν χάνουν ευκαιρία να επιβάλλουν
ποινές πάνω στις ποινές στους πελάτες τους, οι οποίοι μπορεί να
καθυστερήσουν ακόμη και λίγες μέρες να πληρώσουν τις δόσεις τους.
ΚΑΙ ΟΜΩΣ, αυτό συμβαίνει σε εποχή γενικευμένης οικονομικής
δυσπραγίας. Οταν χιλιάδες άνθρωποι έχουν χάσει τη δουλειά τους και δεν
έχουν εισόδημα, ή για άλλους το εισόδημα έχει υποστεί μεγάλη αφαίμαξη,
είτε από τις περικοπές είτε από τους φόρους, τακτικούς και έκτακτους,
άμεσους και έμμεσους. Σ' αυτήν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία κάποιες
τράπεζες (είναι υπό διερεύνηση αν αποτελεί γενικευμένη πρακτική)
επιβάλλουν πρόσθετες επιβαρύνσεις στους δανειολήπτες και στους κατόχους
πιστωτικών καρτών.
ΜΕΧΡΙ τώρα σ' αυτές τις κατηγορίες των πελατών τους, που
καθυστερούσαν την καταβολή των δόσεών τους, οι τράπεζες επέβαλλαν τόκους
υπερημερίας. Αυτό λέει ο νόμος. Το τελευταίο διάστημα, όμως, στο
Συνήγορο τ
Παρανομίες τραπεζών (και πάλι)
ΠΟΙΕΣ είναι οι πλέον πενόμενες
επιχειρήσεις σήμερα στην Ελλάδα; Οι... τράπεζες! Φυσικά, η απάντηση αυτή
μόνο γέλια μπορεί να προκαλέσει. Ομως, δεν μπορεί αλλιώς να εξηγηθεί το
γεγονός ότι αυτές οι επιχειρήσεις δεν χάνουν ευκαιρία να επιβάλλουν
ποινές πάνω στις ποινές στους πελάτες τους, οι οποίοι μπορεί να
καθυστερήσουν ακόμη και λίγες μέρες να πληρώσουν τις δόσεις τους.
ΚΑΙ ΟΜΩΣ, αυτό συμβαίνει σε εποχή γενικευμένης οικονομικής
δυσπραγίας. Οταν χιλιάδες άνθρωποι έχουν χάσει τη δουλειά τους και δεν
έχουν εισόδημα, ή για άλλους το εισόδημα έχει υποστεί μεγάλη αφαίμαξη,
είτε από τις περικοπές είτε από τους φόρους, τακτικούς και έκτακτους,
άμεσους και έμμεσους. Σ' αυτήν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία κάποιες
τράπεζες (είναι υπό διερεύνηση αν αποτελεί γενικευμένη πρακτική)
επιβάλλουν πρόσθετες επιβαρύνσεις στους δανειολήπτες και στους κατόχους
πιστωτικών καρτών.
ΜΕΧΡΙ τώρα σ' αυτές τις κατηγορίες των πελατών τους, που
καθυστερούσαν την καταβολή των δόσεών τους, οι τράπεζες επέβαλλαν τόκους
υπερημερίας. Αυτό λέει ο νόμος. Το τελευταίο διάστημα, όμως, στο
Συνήγορο του Καταναλωτή έφτασαν καταγγελίες ότι προστίθενται κι άλλα
χαράτσια. Από την έρευνα που έγινε διαπιστώθηκε ότι κάθε μήνα χρεώνουν
τους πελάτες τους με «έξοδα καθυστέρησης».
Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ, όμως, διαπίστωσε ότι οι όροι με τους οποίους
επιβάλλονται τα «έξοδα καθυστέρησης» είναι καταχρηστικοί. Παραβιάζουν
την αρχή της διαφάνειας και αποβαίνουν εις βάρος των δικαιωμάτων των
συμβαλλόμενων με την τράπεζα καταναλωτών. Επιπλέον, θεωρεί αυτή τη
συμπεριφορά των τραπεζικών ιδρυμάτων παράνομη, αφού παραβιάζει τις αρχές
της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών, όπως επιβάλλει ο νόμος
2251 του 1994 περί προστασίας των καταναλωτών.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ η πρώτη φορά που οι τράπεζες καταφεύγουν σε παρόμοιες
μεθόδους, οι οποίες έχουν απορριφθεί ως καταχρηστικές ακόμη και με
δικαστικές αποφάσεις. Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις οι απαιτήσεις
τους ήταν τόσο ακραίες ώστε αναγκάστηκε η Πολιτεία να νομοθετήσει, για
να προστατεύσει ανθρώπους που κινδύνευαν να χάσουν τα σπίτια τους.
ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ, όμως, εφευρίσκουν συνεχώς τρόπους για να ξεπερνούν
αυτές τις αποφάσεις και τώρα βρήκαν τη μέθοδο των πρόσθετων χρεώσεων. Η
μέθοδος αυτή πρέπει να σταματήσει εν τη γενέσει της. Και η Επιτροπή
Ανταγωνισμού πρέπει να διαπιστώσει αν ενεργούν εναρμονισμένα, όπως έχει
ήδη ζητήσει ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Αλλά και η Τράπεζα της Ελλάδος
έχει την ευθύνη να ελέγξει αυτή την καταχρηστική και παράνομη
συμπεριφορά των εμπορικών τραπεζών.
ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ αυτές δεν είναι δα από τις πλέον πληττόμενες από
την κρίση. Αλλωστε, το κράτος έχει φροντίσει να τις ενισχύσει πολλαπλώς
με χρήματα των φορολογουμένων. Γι' αυτό είναι απαράδεκτο να καταφεύγουν
σε τέτοιες μεθόδους, που μαρτυρούν παντελή έλλειψη κοινωνικής ευθύνης.ου Καταναλωτή έφτασαν καταγγελίες ότι προστίθενται κι άλλα
χαράτσια. Από την έρευνα που έγινε διαπιστώθηκε ότι κάθε μήνα χρεώνουν
τους πελάτες τους με «έξοδα καθυστέρησης».
Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ, όμως, διαπίστωσε ότι οι όροι με τους οποίους
επιβάλλονται τα «έξοδα καθυστέρησης» είναι καταχρηστικοί. Παραβιάζουν
την αρχή της διαφάνειας και αποβαίνουν εις βάρος των δικαιωμάτων των
συμβαλλόμενων με την τράπεζα καταναλωτών. Επιπλέον, θεωρεί αυτή τη
συμπεριφορά των τραπεζικών ιδρυμάτων παράνομη, αφού παραβιάζει τις αρχές
της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών, όπως επιβάλλει ο νόμος
2251 του 1994 περί προστασίας των καταναλωτών.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ η πρώτη φορά που οι τράπεζες καταφεύγουν σε παρόμοιες
μεθόδους, οι οποίες έχουν απορριφθεί ως καταχρηστικές ακόμη και με
δικαστικές αποφάσεις. Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις οι απαιτήσεις
τους ήταν τόσο ακραίες ώστε αναγκάστηκε η Πολιτεία να νομοθετήσει, για
να προστατεύσει ανθρώπους που κινδύνευαν να χάσουν τα σπίτια τους.
ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ, όμως, εφευρίσκουν συνεχώς τρόπους για να ξεπερνούν
αυτές τις αποφάσεις και τώρα βρήκαν τη μέθοδο των πρόσθετων χρεώσεων. Η
μέθοδος αυτή πρέπει να σταματήσει εν τη γενέσει της. Και η Επιτροπή
Ανταγωνισμού πρέπει να διαπιστώσει αν ενεργούν εναρμονισμένα, όπως έχει
ήδη ζητήσει ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Αλλά και η Τράπεζα της Ελλάδος
έχει την ευθύνη να ελέγξει αυτή την καταχρηστική και παράνομη
συμπεριφορά των εμπορικών τραπεζών.
ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ αυτές δεν είναι δα από τις πλέον πληττόμενες από
την κρίση. Αλλωστε, το κράτος έχει φροντίσει να τις ενισχύσει πολλαπλώς
με χρήματα των φορολογουμένων. Γι' αυτό είναι απαράδεκτο να καταφεύγουν
σε τέτοιες μεθόδους, που μαρτυρούν παντελή έλλειψη κοινωνικής ευθύνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου